Dag 7: Thais Nieuwjaar Songkran

12 april 2019 - Pa Tong, Thailand

Vandaag begint hier het feest van Thais nieuwjaar Songkran festival.

8EE22608-A5D9-4509-B7D8-0CA4BB0AE960

De moderne Songkran wordt ook wel "het feest van het water" genoemd omdat gedurende de drie dagen iedereen elkaar nat mag gooien met water. Toch kan nog steeds een (gewoonlijk al wat oudere) Thai of Thaise na beleefd verzoek iemand voorzichtig een klein glaasje water over hoofd en nek gieten om een voorspoedig jaar te wensen. Langs de weg staan hele families met emmers water, tuinslangen en waterpistolen klaar om voorbijgangers nat te gooien of te spuiten. Pick-up trucks rijden langzaam rond, vol met mensen die in hun midden een groot watervat hebben. Met bakjes gooien ze iedereen nat die ze maar tegenkomen. Vaak hebben ze ergens een groot blok ijs opgehaald om het water ijskoud te maken. Vooral mensen met paraplu’s en nog droge mensen, en jonge dames op een motorfiets, zijn het mikpunt. In deze heetste periode van het jaar rijden bijna alle auto's met aircondition, maar wee degene die een raampje zou openstaan hebben. Sommigen hebben bakjes met wit mentholpoeder (soms ook vermengd met water) bij zich om mensen vegen in hun gezicht te geven. Jonge mannen gebruiken het witte poeder vooral om aantrekkelijke meisjes en jonge vrouwen aan te raken en witter te maken (een witte huidskleur wordt in Thailand mooi gevonden, gewoonlijk gebruiken Thaise vrouwen dagelijks talkpoederom iets witter te lijken). Iedereen heeft veel lol en doordat het zo warm is, is het vele water een welkome verkoeling. Tijdens Songkran wordt ook veel muziek gemaakt, gedanst en gedronken. Het is een feest voor alle generaties. Voor jongeren is het een goede gelegenheid om zonder al te veel toezicht eens nader kennis te maken met leeftijdsgenoten van het andere geslacht.

In de ochtend wassen de monniken de Boeddhabeelden (om genoeg regen voor de rijstvelden af te smeken) en vaak worden kleine dieren uit hun kooi vrijgelaten. Ook worden tijdens deze dagen de grootouders, oudere familieleden en leraren geëerd door de jongere generatie. Met de handpalmen tegen elkaar gieten de jongeren geparfumeerd water over de handen van de ouderen. In ruil hiervoor krijgen ze wensen voor goede gezondheid, een lang leven en welvaart.

ook wij zijn mee gaan vieren savonds, geladen met waterpistolen gingen we de stad in, op de bekende Bangla Road konden we bijna niet lopen zo druk , alle leeftijden met enorme waterpistolen, 1 grote speelstraat. We werden langs alle kanten bespoten en vol gesmeerd met talkpoeder. Trots en voldaan kwamen marly en ik aan aan de andere kant van de straat, je kon ons uitwringen. Een super ervaring !

C89EC4B0-8DFE-48B1-8031-5A832F154A36